Contact

Opeduca

Leerlingen bouwen energieneutraal huis
Were Di werkt graag samen met het regionale bedrijfsleven, instellingen, organisaties en de overheid. Daarbij gaan de leerlingen zelf aan de slag met actuele onderwerpen en ontwikkelingen. Zo draait het bij Opeduca om het leren voor duurzame ontwikkeling. Tijdens Opeduca bouwen leerlingen van vmbo Techniek Breed op het schoolterrein een energieneutraal gebouw; het Woonwerkhuis.  Ze zijn vanaf de tekentafel tot aan de daadwerkelijke realisatie van het huis aan zet. Ze worden hierbij begeleid door docenten en specialisten uit het bedrijfsleven. Thema’s die bij dit ‘Leren voor duurzame ontwikkeling’ aan bod komen, zijn: voeding, bouw, energie, mobiliteit en water. Bij dit ‘Leren voor duurzame ontwikkeling’ zijn  leerlingen uit alle sectoren betrokken. Zo ontwierp vmbo-Techniek Breed eerder al een bungalow. Materialen daarvan worden in het nieuwe gebouw hergebruikt. Havo/vwo denkt aan ‘Urban farming’ gecombineerd met projecten rond Science, Aardrijkskunde, Natuurkunde, Scheikunde en Biologie.  Leerlingen van Were Di Drie gingen de boer op om bedrijven en organisaties bij dit project te betrekken. Door deze rolverdeling ontstaat een multidisciplinaire samenwerking tussen denkers en doeners. De bouw van het Woonwerkhuis is in volle gang. De ruwbouw wordt in 2017 opgeleverd. Het gebouw is een 'Living lab' dat voortdurend wordt uitgebreid met de nieuwste materialen en technieken zoals Smartliving.


Klik op onderstaande link voor het fotoverslag van het Woonwerkhuis:

OPEDUCA WWH Fotostrip 240616 

Were Di, ASML, Margry Arts Architecten, Mansveld Projecten & Services, ondernemer Rob Dubbeldam en de gemeente Valkenswaard hebben in juli 2016 afspraken gemaakt over hun visie op onderwijs en ieders rol daarbij. De afspraken beantwoorden de vraag wat bedrijven, overheid en onderwijs voor elkaar kunnen betekenen in het kader van ‘Leren voor Duurzame Ontwikkeling’?  Zij gaan in de gezamenlijk vastgestelde visie op onderwijs voor 2030 uit van vraaggestuurd onderwijs waarbij er een directe koppeling is tussen leerling en opleidingstrajecten in de industrie. Er is geen scheiding tussen werken en leren. Doel van deze visie en de gemaakte afspraken is leerlingen enthousiast te maken voor duurzame ontwikkeling en techniek. De gemaakte afspraken in het kader van leren voor duurzame ontwikkeling zijn bekrachtigd in het document 3’O’s (Ondernemingen-Overheid-Onderwijs).

Op woensdag 14 december 2016 vierde Were Di het bereiken van het hoogste punt van het Woonwerkhuis. Natuurlijk waren de leerlingen, docenten en de betrokken bedrijven en vertegenwoordigers van de gemeente Valkenswaard daarbij.  


Leerlingen bouwen mee aan Scapetown 

Leerlingen van Were Di doen in schooljaar 2017-2018 mee aan Scapetown in het Klokgebouw op Strijp S in Eindhoven. De leerlingen gaan voor deze grootste escaperoom ter wereld een of twee escapehuizen bouwen. Het hele proces van het bedenken tot en met het bouwen en het bedenken en ontwikkelen van de spelelementen in de escapehuizen is in handen van de leerlingen. De leerlingen bouwen op school of bij een van de bedrijven van Bouwmensen in de regio. De escapehuizen worden tijdens het schooljaar opgeleverd. Doel van het in juni 2017 geopende Scapetown is jongeren de bouwsector te laten herontdekken. Scapetown is een initiatief van bouwopleider Bouwmensen, De Ontdekfabriek en branchevereniging Bouwend Nederland.  Een aantal leerlingen ging in juni 2017 een kijkje nemen bij Scapetown. 

Webdesign & Webdevelopment by Webtraders