Home » Home » Onze school » Onze opleidingen » Were Di Drie VMBO

Were Di Drie vmbo

Natuurlijk leren

Scholengemeenschap Were Di biedt natuurlijk leren (Were Di Drie) als onderwijsvorm aan. Hier krijgen leerlingen namelijk geen onderwijs via de reguliere methode maar via de principes van Natuurlijk leren. Leerlingen van Were Di Drie werken samen aan opdrachten. In workshops, met experts binnen en buiten de school, met coaches en via eigen onderzoeken werken leerlingen aan uitdagende projecten. Deze manier van onderwijs past bij de maatschappij van nu en van de toekomst.

Deze vorm van leren is al sinds 2004 jaar succesvol binnen het vmbo. Vanaf 2020 wordt natuurlijk leren ook aangeboden op havo/vwo-niveau. Alle leerlingen kunnen dus kiezen voor regulier onderwijs of voor ‘Natuurlijk leren’ op Were Di Drie.

De drie pijlers van natuurlijk leren

Bij Were Di Drie ontwikkelen leerlingen zich volgens drie pijlers:

  • Hoofd (kennis): Onze leerlingen leren de basiskennis die hoort bij hun niveau. Daarmee halen ze hun diploma. Naast deze basiskennis krijgen leerlingen volop de ruimte om te werken aan kennis die past bij hun eigen interesses en talenten.
  • Handen (vaardigheden): naast de traditionele vaardigheden besteden we actief aandacht aan tal van vaardigheden die er met het oog op de toekomst toe doen: presenteren, communiceren, samenwerken, plannen, reflecteren, keuzes maken, informatie verwerven en verwerken.
  • Hart (persoonlijke kwaliteiten): Onze leerlingen leren welke persoonlijke eigenschappen ze hebben om uit te blinken en welke ze nog moeten ontwikkelen. Bijvoorbeeld concentratie, initiatief nemen, zelfstandigheid, respect, motivatie, creativiteit, doorzettingsvermogen.

Leerlingen werken veel samen, bij voorkeur in groepjes van drie. Begeleiding door coaches (docenten) gebeurt op drie gebieden; in de rol van expert (kennis), procesbegeleider (vaardigheden) en mentor (persoonlijke kwaliteiten).

Gemotiveerde leerlingen

Onze leerlingen werken zoveel mogelijk vanuit hun eigen motivatie. Om dit te bereiken wordt de leerling alleen vergelijken met zichzelf, waarbij de leerling zichzelf altijd moet blijven uitdagen om verder te komen dan het huidige niveau. Dit geldt voor kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten. Hierbij streven docenten en leerlingen een volwassen en gelijkwaardige relatie na, zodat de leerling zelf aan het stuur staat van het leerproces.

Cross age, cross stage

Binnen WD3 vmbo wordt gewerkt in clusters, waarbij de leerleerlingen van leerjaar 1, 2 en 3 door elkaar zitten. In deze clusters zitten leerlingen alle profielen en niveaus binnen het vmbo.
Leerlingen in leerjaar 4 vmbo zullen zich in hun laatste jaar voorbereiden op hun eindexamen: zij werken dus niet in clusters.

Eigen gebouw

In het achterste gebouw op ons terrein zitten alle leerrichtingen van WD3 bij elkaar. Het is een inspirerende leeromgeving met leer-/werkpleinen, practicumlokalen, huiskamers,  keuken, mediatheek en een auditorium.

Duur van de opleiding

De Were Di Drie vmbo opleiding duurt 4 jaar.

Teamleiders

Teamleider WD3 leerjaar 1 t/m 3 is Kasper van Loon. Teamleider voor leerjaar 4 t/m 6 is Paul Verzellenberg.

line-left

Were Di Drie VMBO

line-left

line-left
line-left line-left

Were Di Drie VMBO

line-left