Begin juni waren de spotlights op de gymnasium-afdeling van de school gericht.
Allereerst was er op donderdag 6 juni de Gymnasiumdag: de gymnasiasten van klas 1 tot en met 5 brachten een dag en avond met elkaar door rond verschillende creatieve opdrachten, het maken van een mozaïek, een ontmoeting met een Romeinse soldaat, het spel Attika en een quiz met teams waarin alle leerjaren vertegenwoordigd waren. Een van de docenten ontpopte zich als een geroutineerd quizmaster.
Ook kregen de leerlingen een toneelworkshop en presenteerden ze naderhand hun stillevens uit het mythologische verleden. (Weet u welke twee legendarische mythes worden uitgebeeld op foto 1 en 2? (En staat u zelf niet op de foto?) Laat het ons weten. U maakt kans op een chocoladereep van een legendarisch merk.)
's Avonds kwamen ook de ouders en werd er gekeken naar een voorstelling van toneelgroep Aluin waarin 10 beroemde tragedies in ongeveer 50 minuten de revue passeerden. Dat is met 5 minuten per tragedie nogal een verschil met de Klassieke Oudheid, toen de voorstellingen gemakkelijk een dag konden duren. Tussendoor was er een gezamenlijke maaltijd bij, hoe kan het ook anders, .... de Griek.
Al met al was het een mooie dag waarop de leerlingen eens op een heel andere manier aan hun kennis van de klassieken werkten, op een manier die hen allen (en de ouders) onderling verbond.
Een week later kwamen de ouders van gym-1 naar school om het resultaat van de dramalessen te zien en een paar vlogs te bekijken die door de leerlingen tijdens de Expansio-lessen zijn gemaakt. Dat zijn immers, naast de lessen Latijn en Spaans de kenmerken van onze vernieuwde gymnasium-opleiding. De stillevens waarin bepaalde gevoelens werden uitgebeeld, waren hilarisch. Na de pauze gaven de ouders in een drietal gespreksgroepen feedback over dit eerste jaar dat hun zoon of dochter op het gymnasium zit. Waardevolle ervaringen waarmee we weer verder kunnen!