Een paar tafels die op hun kant in het lokaal liggen. Een paar kartonnetjes ertussen, met ducktape op de vloer geplakt. Een paar wielen en een zwart kastje.
Het kost veel verbeeldingskracht om je voor te stellen dat dit een Tesla is die zelf zijn weg zoekt door de stad. Toch is dat precies het voorstellingsvermogen dat de leerlingen van 2-gymnasium hebben opgebracht bij deze module Programmeren.
Het softwarebedrijf Fourtress uit Eindhoven vaardigde zes engineers af die onze leerlingen in zeven weken de beginselen van het programmeren bijbrachten. En zo ontstonden er zelf geknutselde autootjes die hun weg zochten tussen alle obstakels. ‘Het was heel leuk, meneer,’ zeiden de leerlingen, ‘we hebben er echt veel van geleerd.’
Een andere groep bedacht zelf een kaartspel en begon aan het programmeren van een app waarmee je dat spel zou kunnen spelen. Een heel lastige klus, waar sommige groepjes verbazend ver in kwamen. En in de les werd veel gekaart. ‘Dat moet wel, meneer, anders kunnen we het niet programmeren.’ Natuurlijk, jongens.