Dyslexie + Dyscalculie

Dyslexie
In de meeste gevallen is dyslexie bij leerlingen al gedurende de basisschoolperiode vastgesteld. Bij een selecte groep worden de didactische achterstanden op lezen en spelling echter pas zichtbaar op het VO, wanneer ze bijvoorbeeld geconfronteerd worden met meerdere talen. Daarom nemen we bij alle leerlingen in de brugklas, volgens de aanwijzingen van het protocol Dyslexie VO, een dyslexiescreening af en analyseren we de aangeleverde gegevens van de basisschool en ouders (Onderwijskundig Rapport en de inschrijving).

Extra faciliteiten
Leerlingen met een geldige dyslexieverklaring kunnen een beroep doen op extra faciliteiten zoals extra tijd bij toetsen en een aangepaste beoordeling bij spellingsfouten. Daarnaast kan gebruik gemaakt worden van de voorleessoftware SprintPlus. Wat er nodig is, wordt altijd individueel bekeken door de RT-er, eventueel in samenspraak met de ondersteuningscoördinator. De leerling met dyslexie heeft ook plichten, zoals het meewerken aan het begeleidingsplan dat is opgezet. Zo zal de leerling zelf zijn pluspas duidelijk zichtbaar op tafel moeten leggen. Als een docent bij het afnemen en corrigeren van een toets of schoolexamen vergeet rekening te houden met de dyslexie, is het in eerste instantie de leerling zelf die hem/haar eraan moet herinneren. Voor de leerling met dyslexie is de mentor of de RT-er het aanspreekpunt.

Klik hier voor de folder over hulp en extra faciliteiten voor leerlingen met dyslexie.

Lotgenotengroepje dyslexie
Vaak is het voor leerlingen zinvol om zogenaamde ‘lotgenoten’ te treffen, oftewel leerlingen die ook een diagnose dyslexie hebben. Indien gewenst kunnen leerlingen deelnemen aan een lotgenotengroepje waarin er aandacht wordt besteed aan lees- en spellingsvaardigheden maar waarin ook aandacht wordt besteed aan de praktische onhandigheden van de diagnose en hoe daarmee om te gaan op school en het dagelijkse leven.

Een leerling met dyslexie ondervindt vaak duidelijk hinder bij enkele specifieke vakken. Zonder ondersteuning van thuis zal het succesvol doorlopen van de school moeizaam gaan en is de kans op vertraging en/of uitval groot. Van ouders wordt dan ook ondersteuning verwacht. Ouders kunnen gedurende het schooljaar contact houden met de mentor. De mentor is immers op SG Were Di de spil van de begeleiding.

Dyscalculie
De ervaring van de afgelopen jaren laat zien, en dit is van belang met het oog op passend onderwijs, dat een flink aantal leerlingen met rekenproblemen en/of rekenachterstanden in de school komen. SG Were Di heeft hierop ingespeeld door het vak rekenen op te nemen in de lessentabel en het aanbieden van steunlessen rekenen voor leerlingen die dit nodig hebben. Wij werken op SG Were Di dan ook toe naar een geïntegreerde aanpak van dyscalculie in de lessituatie. Dit betekent dat er geen structurele RT wordt aangeboden maar dat de RT-er optreedt als adviseur/coach voor docenten.

Er zijn rekencoördinatoren aangesteld die toezicht houden op de vorderingen van de leerlingen. School maakt gebruik van een digitaal leerlingvolgsysteem waarmee regelmatig het referentieniveau van de leerlingen kan worden vastgesteld.

Een tijdige onderkenning van dyscalculie is erg belangrijk zodat tijdig geschikte maatregelen kunnen worden genomen.

Extra faciliteiten
Voor leerlingen met een dyscalculieverklaring wordt per leerling afgesproken welke faciliteiten ingezet kunnen worden. Denk hierbij aan de wettelijk toegestane faciliteiten in de vorm van extra tijd bij vakken waarbij gerekend moet worden, het gebruik van een rekenmachine en het gebruik van de door de overheid goedgekeurde rekenkaarten.

Website door Webtraders