Ontwikkelingsperspectief (OPP)
Voor leerlingen die behoefte hebben aan extra ondersteuning wordt op SG Were Di een ontwikkelingsperspectief opgesteld. Dit is een document waarin wordt aangegeven wat de ondersteuningsbehoeften zijn van de leerling en op welke manier school hier aanvullend ondersteunend in kan zijn.
Ambulante Leerling Begeleiding (ALB)
Were Di heeft gekozen voor een team van ambulante leerlingbegeleiders die een leerling of een klein groepje leerlingen aanvullend kunnen ondersteunen als blijkt dat de reguliere ondersteuning niet voldoende blijkt te zijn. Deze ondersteuning kan geïnitieerd worden door het Zorg Advies Team van school als de inschatting is dat een ambulant begeleider mogelijk kan bijdragen aan de blijkt dat de ondersteuningsbehoeften
Met de ingang van de Wet op Passend Onderwijs per 1 augustus 2014 bestaat de term LGF (Leerling Gebonden Financiering) voor REC 3 en REC 4 niet meer. Voor de leerlingen met een LGF REC 2 beschikking (leerlingen die slechthorend of doof zijn/ leerlingen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden) wijzigt er vooralsnog niets. Deze beschikkingen blijven dus wél bestaan.
De Ambulant Leerling Begeleiders trachten door middel van ondersteuning op maat, de schoolloopbaan van de leerling te begeleiden zodat de leerling binnen zijn eigen individuele onderwijsleerproces op zijn niveau onderwijs kan volgen binnen SG Were Di. Veelal richten de Ambulant Leerling Begeleiders zich op het verbeteren van de Executieve vaardigheden van de leerlingen. Dat betekent dat zij de leerlingen extra ondersteunen in o.a. het ontwikkelen van planning- en organisatievaardigheden, voorbereiden op proefwerkweken, stappenplannen maken, timemanagement van het huis-leerwerk etc. De intensiteit van de ALB kan variëren van kort tot intensief. Dit wordt per leerling bekeken.
SG Were Di hanteert het principe dat de mentor de spil vormt in het geheel. Tussen Ambulant Leerling Begeleider, mentor, leerlingcoach en lesgevende docenten (primair proces) heerst een nauwe samenwerking waarbij men elkaar op de hoogte houdt van de acties en communicatie richting leerling en ouders.
Tijdelijke plaatsing Interne OndersteuningsVoorziening (IOV)
De Interne Ondersteuningsvoorziening (IOV) is de voorziening die de ondersteuningsbehoeften van leerlingen in kaart brengt. Met de leerling, ouders, het primaire proces, de ondersteuningscoördinator, een trajectbegeleider van het samenwerkingsverband en eventueel externe hulpverlening wordt samengewerkt met als doel de leerling goed in beeld te krijgen om daaropvolgend een passend (ondersteunings-)traject te kunnen bieden.
Leerlingen die hiervoor in aanmerking komen vallen op omdat ze met hun ondersteuningsbehoeften de basisondersteuning die vanuit het primaire proces kan worden geboden, lijken te overstijgen.
Aanmelding voor een IOV traject verloopt via het zorgadviesteam (ZAT).
Vooraf aan een interne IOV plaatsing gaat het ALB IOV traject. De leerling blijft de lessen volgen in de eigen klas en krijgt een vorm van begeleiding vanuit het ondersteuningsteam. De leerling krijgt op een ambulant begeleider toegewezen. Mogelijkheden zijn: begeleidings- en/of coachingsgesprekken, observaties en advies aan leerkrachten. Er wordt regelmatig geëvalueerd met de leerling, betrokken mentor, ouders en ambulant begeleider. De evaluatieverslagen zijn onderdeel van het ontwikkelingsperspectief (OPP).
Bij forse ondersteuningsbehoeften kan een leerling voor korte of langere tijd geheel of gedeeltelijk uit de klas gehaald worden en geplaatst worden in de IOV. De leerling volgt hier zoveel mogelijk hetzelfde lesprogramma als in de klas. Naast het reguliere lesprogramma zijn er regelmatig begeleidingsgesprekken, vaardigheidslessen/trainingen, etc.
De IOV is er ook voor leerlingen van een andere school die vanuit het samenwerkingsverband gebruik mogen maken van een plaats op IOV.
Passend Trajectbegeleiding (PTB)
Het PTB-team is een onderdeel van RSV PVO. Dit staat voor Regionaal Samenwerkingsverband voor Passend Voortgezet Onderwijs waar SG Were Di onderdeel van is. Deze collega's worden ingezet om mee te denken over de begeleiding en het traject van leerlingen om thuiszitten en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Zij bekijken of er andere vormen van onderwijs of dagbesteding mogelijk zijn met als doel om deze leerlingen weer terug te begeleiden naar het onderwijs.
Om een leerling aan te kunnen melden bij het PTB-team dient er een ZAT aanmelding gedaan te worden.