SG Were Di is onderdeel van de vereniging: Ons Middelbaar Onderwijs (OMO). Op de site van OMO staat de rubriek: "Collega's met een passie".
In deze rubriek komen collega’s aan het woord over hun passie voor het vak. Met antwoord op vragen als: waarom doe je dit? Waar ben je het meest trots op? Wat vind je lastig, en waar leer je van? Deze keer Koen van den Eventuin, docent geschiedenis en mens & maatschappij bij Scholengemeenschap Were Di in Valkenswaard en de man achter het You Tube-kanaal ‘Team Geschiedenis’. “Sommige van mijn filmpjes hebben meer dan 30.000 views.”
Je haalde je eerstegraads geschiedenis om ook aan de bovenbouw les te kunnen geven. Maar na 16 jaar lesgeven sta je nog steeds voor brugklassers.
“Ik kwam er achter dat ik het liefst in de onderbouw werk. Brugklassers zijn opener, meer ongedwongen; ze stellen vragen als ze iets niet begrijpen. In de bovenbouw zijn leerlingen gereserveerder, schamen zich sneller om bijvoorbeeld vragen te stellen. Ik vind de meer open manier van doen van brugklassers leuker bij het lesgeven.”
Hoe pak je het lesgeven aan?
“Over geschiedenis weten leerlingen vaak al iets. Omdat ze wat op TV hebben gezien of omdat ze ergens geweest zijn. Dat wil ik van ze horen. Geschiedenis draait om verhalen vertellen. Verhalen die ik vertel, maar ik wil ook de verhalen van de leerlingen horen. In die verhalen zijn de details belangrijk. Die onthouden leerlingen veel beter dan de abstracte grote lijn door de eeuwen heen. Details maken het beeldend, dan zie je het voor je. Neem de grottekeningen in Lascaux. 15.000 jaar voor Christus zegt leerlingen niet zo veel. Maar als je samen met de leerlingen praat over hoe die tekeningen misschien zijn gemaakt, dan zien ze het opeens voor zich. Dat blijft hangen.”
Jij bent een verhalenverteller. Waarom zou je dat met video opnemen?
“Daar ben ik meer dan tien jaar geleden mee begonnen. Ik merkte dat je meteen de aandacht hebt als je een filmpje laat zien. Ook als jij als docent het verhaal, wat je ook gewoon in de klas kunt vertellen, vertelt in een filmpje. Dat pakt meer; heel maf hoe dat werkt. En verder werkt het heel goed om dingen te laten zien. Dat lukt als je op locatie filmt. De oorlog komt dichterbij als ik ze visueel meeneem; bijvoorbeeld naar een bunker of naar Kamp Vught. Ik neem de leerling mee op reis in de geschiedenis.”
Dus jij dacht: ‘ik begin een eigen You Tube-kanaal’?
“Het begint natuurlijk heel voorzichtig met een eerste filmpje. Ik had privé een eigen video gemonteerd. Dat ging wel aardig. Omdat een toenmalige collega-docent goed thuis was in het lokale gildewezen hebben we daarover een filmpje gemaakt om in de les te gebruiken. Zo is de bal gaan rollen. Er zijn landelijk best veel filmpjes al gemaakt en te gebruiken, maar er zitten ook veel gaten in het aanbod. Onderwerpen waar je niks over vindt. Daar gaan we dan zelf mee aan de slag.”
Je zegt ‘we’?
“Ik maak de films met een paar vrienden. Samen zijn we Team Geschiedenis, dat is ook de naam van het You Tube-kanaal.”
Op het kanaal zijn de oude filmpjes ook nog te zien. Je kunt goed zien dat je een flinke ontwikkeling hebt doorgemaakt.
“In het begin was het nog best prutserig. Vaak was het geluid niet goed. Vijf jaar geleden mocht ik hier van school een goede camera aanschaffen. Ook omdat ik het You Tube-kanaal van Were Di bijhoud. Sindsdien is het echt in een stroomversnelling geraakt. Ook door corona en het online-lesgeven.”
Het kanaal heeft bijna 2.000 volgers. Nog even en je bent een echte influencer.
“Dat valt wel mee. Maar het is wel leuk om te zien dat filmpjes ook buiten Were Di bekeken worden. Soms komen leerlingen hier op school en dan kennen ze me al. Want op basisscholen hier in de buurt gebruiken ze onze filmpjes soms. Dat is natuurlijk heel leuk.”
Wat is een echte hit?
“Ik heb bijvoorbeeld een video gemaakt over ‘De slag om Overloon’. We kennen het museum daar. Dat filmpje is bijvoorbeeld heel goed bekeken. Staat nu op bijna 70.000 views.”
Meer informatie:
De video’s van Koen zijn te vinden op: https://www.youtube.com/c/Teamgeschiedenis/community